روابط هند و موريس ترفيع می‌يابند

نويسنده: پادام سينگ

مترجم: شمس شيروانی

هند و موریس یک نقطۀ عطفی دیگری را در دوستی استثنایی خود جشن گرفتند. ساختمان جدید دیوان عالی در پورت لوئیس، ساخته شده با کمک هند یک نماد همکاری هند و موریس و ارزش‌های مشترک است که توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند و پراویند جوناوت همتای موریس افتتاح گردید. هردو هند و موریس دستگاه‌های قضایی مستقل‌شان را بعنون ارکان مهم سیستم دموکراتیک خود محترم می‌شمارند. نخست وزیر مودی برسر تکمیل شدن پروژۀ مذکور بروقت با هزینۀ اولیه تخمینه شده ابراز اطمینان کرد.

مودی گفت که او و نخست وزیر جوناوت فقط چند ماه بیش یک پروژۀ تاریخی دیگری را بطور مشترک افتتاح کرده بودند که پروژۀ متروی آنکشور جزیره‌ای و یک بیمارستان فوق مدرن شامل آن می‌باشند. هردو پروژۀ مذکور برای مردم موریس سودمند ثابت شده است.

اولین بار در موریس بود که نخست وزیر مودی راجع به‌رویای ”ساگر“ هند ذکرکرده بود. ساگر یعنی امنیت و رشد برای همه در منطقه می‌باشد. آن بخاطر اینکه موریس در قلب دسترسی هند به‌منطقه اقیانوس هند قراردارد. نخست وزیر گفت که امروز موریس نیز در قلب دسترسی هند جهت شراکت توسعه قراردارد. او به‌نقل قول از ماهاتما گاندی گفت ”من می‌خواهم بعنوان کل جهان فکر کنم. میهن‌پرستی من شامل حسن بشریت بالعموم است. بنابراین خدمات من به‌هند شامل خدمات به‌بشریت است“. نخست وزیر گفت که آن فلسفه هدایتی هند می‌باشد. هند خواهان توسعه است و می‌خواهد دیگران را در نیازهای توسعه‌ای‌شان کمک کند.

رویکرد هند نسبت به‌توسع عمدتاً انسانگرا است. هند خواهان انجام کارها برای بهبودی بشریت است. تاریخ به‌ما آموخته که به‌نهانه مشارکت توسعه، کشورها به‌مشارکت وابستگی وادار می‌شوند. نخست وزیر هند خاطرنشان ساخته که آن بروز دهندۀ حکومت استعماری و امپیریالیسم بود. آن نیز بلوک‌بندی قدرت جهانی را بوجود آورد که درنتیجه بشریت از آن ضرر دید.

هند مشارکت توسعه‌ای را شکل می‌دهد که مملو از احترام تنوع‌سازی، مراقبت برای آینده و توسعه متحمله می‌باشد. برای هند اساسی‌ترین اصول در همکاری توسعه احترام از مشترکین خود است. این درس‌های مشارکت توسعه انگیزۀ تک هند است. همکاری توسعه هند منوط بر هیچ شرایط نمی‌باشد. آن تحت تاثیر مراعات سیاسی و یا بازرگانی نیست.

نخست وزیر گفت که مشارکت‌های توسعه‌ای هند متنوع می‌باشند. هند با کشورهای متعددی در سرتاسری جهان در زمینه‌ها ازقبیل بازرگانی تا فرهنگ، از انرژی تا مهندسی، بهداشت تا اسکان‌سازی، از تکنولوژی اطلاع‌رسانی تا زیرسازه‌ها و ورزش تا علوم همکاری می‌کند. اگر هند از ارایۀ کمک در ساختن پارلمان در افغانستان احساس افتخار می‌کند، او نیز بخاطر بودند شریک در ساختن مرکز کنوانسیون ماهاتما گاندی در نیجر می‌بالد. دهلی‌نو از ارایۀ کمک به‌نپال برای بهبود خدمات بخش بهداشت ازطریق ساختن بیمارستان اوژانس و آسیب احساس مسرت می‌کند. همچنین هند از حمایت تلاش‌های سریلانکا جهت تاسیس خدمات آمبولانس اوژانس در تمام ۹ استان افتخار می‌کند. مودی گفت که پروژۀ خط لوله‌کشی نفت که هند در نپال بعهده گرفته دستیابی به‌محصول نفتی در آنکشور را تضمین خواهد کرد. همچنین هند از گذاشتن سهمی در خصوص تامین آب آشامیدنی و بهداشت در ۳۴ جزیرۀ مالدیو خوشحال است. هند سعی نموده که بازی کریکت را در کشورهای متنوع مانند افغانستان و گویانا با یاری در ساختن استادیوم‌ها و سایر تاسیسات مربوطه میان مردم محبوب سازد. برای هند باعث افتخار عمیق است که او در خط مقدم پروژۀ عمدۀ اسکان‌سازی در سریلانکا قرارگرفته است. نخست وزیر هند خاطرنشان ساخت که مشارکت توسعه‌ای ما منعکس‌کننده ارجحیت‌های توسعه‌ای کشورهای شریک ما می‌باشد.

مودی گفت که آینده راجع به‌توسعۀ متحمله می‌باشد. نیازها و آرمان‌های انسانی نمی‌توانند در تضاد محیط ما باشند. بنابراین مبنی بر فلسفۀ مذکور هند سعی نموده که نهادهای جدید مانند ائتلاف بین‌المللی خورشیدی را بپروراند.

تمام ارزش‌های مذکور در شراکت استثنایی هند با موریس باهم بکاربرده شدند. هند با موریس نه فقط شریک آبهای اقیانوس هند است، بلکه نیز شریک یک میراث مشترک خویشاوندی، فرهنگی و لسانی می‌باشد. دوستی ما از ماضی تقویت می‌شود و نیز بسوی آینده می‌نگرد. هند در دستیابی و موفقیت‌های مردم موریس احساس افتخار می‌کند. از پله‌های باریک کرانۀ مقدس آپراواسی گات گرفته تا ساختمان‌های مدرن که موریس ساخت، آن حاکی از موفقیت مملو از کارهای پرمشقت و نوآوری می‌باشد. روحیۀ موریس الهام‌بخش است. مشارکت هند دارای سرنوشت پیمودن ارتفاعات بلندتری در سال‌های آتی می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند