هفته گذشته در پارلمان هند

نویسنده: یوگش سود

مترجم وگوینده: محمد صادق اختر

اجلاس مانسون پارلمان هند با پروتکل‌های سرسخت از چهاردهم سپتامبر درحال جریان است. جریانات هر دو مجلسِ پارلمان بدون هیچ تعطیل حتی در شنبه‌ها و یکشنبه‌ها برگزار می شود. هر کدام مجلس پارلمان با برگزاری یک جلسه در صبح و جلسه دیگر بعد از ظهر برای چهار ساعت/ روزانه تشکیل می یابد. سه قضیه عمده که در هفته گذشته در رأس جریانات پارلمان قرار داشته شامل بیماری همه گیر کووید-19، لایحه برای جاگزینی فرامین وتنش مرزی با چین می باشند. نخست وزیر نارندرا مودی اظهار اطمینان نمود که این اجلاس پارلمان پیام بسیار محکمی را ارسال خواهد داشت که هردو مجلس پارلمان پشتیبان سربازان شجاع مان اند که از مرزهای این کشور نگهبانی می نمایند. نخست وزیر مودی اظهار داشت که این اجلاس پارلمان تحت اوضاع ویژه برگزار می شود و اکیداً گفت که اعضای پارلمان راهِ وظیفه شان را اتخاذ نموده اند.

آقای راجنات سینگ وزیر دفاع هند، لوک سبا یعنی مجلس مردم را مطلع ساخت که هند برای مقابله با هرکدام وضعیت کاملاً آماده است. و روحیه سربازان هندی که به ارتفاع 15000 فت مستقر اند بلند می ماند. او چین را برای کوشش تغییر دادن یک جانبه وضع کنونیِ خطِ کنترلِ واقعی مقصر قرار داده و گفت که در حالیکه هند خودمان تصفیه صلحمندانه رویا روی نظامی جاری می باشد. اما این کشور برای مقابله با هرکدام وضعیت/ کاملاً آماده است. وزیر دفاع بیانیه مشابهی را درباره وضعیت در لداخِ شرقی در مجلس سنا ایراد نموده و گفت که هیچ نیرو در جهان نمی تواند سربازان هندی را از گشت زدن در مرزهای کشور در لداخ باز دارد.

دولت هند بعد از اجلاس گذشته پارلمان یازده فرمان را صادر نموده بود. پنج فرمان از آنها نسبت به بحران کووید-19 و قرنطینه، تمدید مدت تاریخهای پر کردن اوراق مالیات، مهلتی راجع به قضیه‌های ورشکستگی، نگهداری از کارمندان بهداشتی و کاهش موقتی در حقوق و هزینه‌های دیگری اعضای پارلمان و وزیران بوده، دو از فرمانِ شش دیگر نسبت به جایگزینی هیئت‌های شوراها بوده که سیستم درمانی هومیوپیتهی و هندی را مدیریت می کنند و دیگری رزرو بانک هند را اجازه می دهد که بانکهای همکاران را تنظیم نماید. درحالیکه سه فرمان دیگر با بازارهای کشاورزی تعلق داشته. لایحه‌ها که در راجیه سبا ارایه گردیده شامل لایحه ترمیمی 2020 حقوق و هزینه‌های وزیران، لایحه ترمیمی امراض وبای 2020، و لایحه شورای مرکزی هومیوپیتهی 2020 و لایحه شورای مرکزی داروجات هندی 2020 می باشد. این همه چهار لایحه بعنوان فرامین به اجرا درآمده بودند.

دکتر هارش واردان وزیر بهداشت دولت مرکزی هند باطلاع لوک سبا مجلس مردم هند رسانیده که قرنطینۀ سرتاسرِ این کشور یک تصمیم جسورانه دولت بوده. این تصدیق واقعیتی است که هندیان برای کنترل کووید-19 متحد اند. وزیر دارایی نیرمالا سیتارامن در خلال جریانات پارلمان جویای تصویب بخاطر هزینه اضافی 2.35 لاک کرور روپیه گردیده.

دولت هند نیز سه لایحه را درباره بخش کشاورزی تحت عنوان تجارت و بازرگانی تولیدات کشاورزی ارایه نموده. با اختیارسازی و نگهداری از قیمت حد اقلِّ حمایتی و لایحه خدمات کشاورزی و لایحه ترمیمیِ اجناس ضروری نیز جاگزین فرامین دولت مرکزی گردیده که قبلاً اعلام گردیده بودند. آقای نارندرا سینگ تومر وزیر مرکزی دولتی برای امور کشاورزی اکیداً گفت که این لایحه‌ها به کشاورزان در حصول قیمت مناسبِ محصولات شان و سرمایه گذاری خصوصی و تکنولوژی کمک خواهد کرد. نخست وزیر مودی این سه لایحه که در هردو مجلس پارلمان به تصویب رسیده بعنوان تاریخی قلمداد نمود. آقای مودی فرمود که کشاورزان آزادی جدید را بدست آورده اند. آنها اکنون دارای گزینه‌ها و فرصتهای بیشتری برای فروختن محصولات شان می باشند. این ضروری بود که اقداماتی برای تحفظ کشاورزان از دلالان بعمل آورده بشوند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند